Saturday, May 7, 2011

kemuliaan seorang bergelar wanita

Islam meletakkan kemuliaan yang paling tinggi kepada kaum ibu melebihi tiga kali kemuliaan berbanding kaum bapa dalam hal penghormatan yang harus diberikan oleh anak-anak.

Malah hadis riwayat al-Hassan bin Safwan, Tabrani dan Ibnu As-Sahin dan Salamah menjelaskan lagi kelebihan yang diperoleh wanita yang mengandung, melahir, menyusu dan memelihara anaknya.

Apakah reda hai golongan wanita bahawasanya seorang wanita yang sedang hamil daripada suaminya yang telah menikahi dengan halal (menurut syariat Islam). Allah memberikan pahala kepadanya sebagaimana pahala orang berjihad fisabilillah. Apabila ia berasa sakit untuk melahirkan anaknya, maka ia mendapat pahala yang banyak sekali sehingga manusia tidak mengerti berapa banyaknya pahala itu. Apabila telah lahir lalu disusui anak, bagi ibu itu setiap teguk dari susunya, Allah memberi dia pahala satu kebaikan. Apabila si ibu semalaman tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberi pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

Masya Allah..
Sesungguhnya Allah SWT Maha Pemurah kepada hamba-hambaNya..

Alhamdulillah...
Segala Puji bagi Allah kerana diberi peluang untuk bergelar ibu...
Semoga tercatat pahala yang dijanjikan ini dalam catatan amalan-amalan kita. Amin....

2 comments:

Anonymous said...

Wanita nanti nya akan menjadi seorang ibu, pengorbanan seorang terhadap anak tidak ada terbatas nya..maka orang bilang Surga itu di telapak kaki ibu

Dr. Zuhdy said...

subhanallah...maha suci Allah yang telah memuliakan seorang Ibu!