Tuesday, December 1, 2009

Koleksi rindu seorang aku


Di sini..aku terdiam resah
Menghitung memanik rindu
Menafsir dedebu kasih...

i)Sebagai hamba Allah
Aku rindu limpahan kasih rahmatNya
Memohon seberkas ihsan u secebis keampunan
Memohon redhaNya atas segala
Lantas aku terpaku..
Layakkah hmba dhoif ini dikabul doanya?

ii)Sebagai seorang anak
Aku rindukan titisan kasih sayang
Dibanjiri belai kasih tidak bertepi
Menjadi penghibur penawar nestapa
Jua ku cuba menggamit redhaNya lantas aku terdiam..
Merenungi hakikat anak solehah yang masih kejauhan

iii)Sebagai seorang sahabat
Aku rindukan untaian mesra
Untuk mengundang serantai mesra ukhuwwah
Bersama mengisi derita pun berkongsi bahagia
Namun aku tahu..aku belum mampu
Menjadi insan yang bergelar sahabat

iv)Sebagai seorang pelajar
Aku rindukan segumpal kejayaan
Agar mampu mengukir senyum si pengharap
Mencipta puas ibubapa tercinta
Jua menhgenang keringat jerih mereka
Pun cukup mengerti aku belum bersedia

v)Sebagai seorang daie
Aku rindukan kemanisan perjuangan
Dalam mendaulah Din Ilahi
Hasil pengukuhan Qiyadi dan Jundi
Namun aku sedari
Serpihan-serpihan amanah kucicirkan

vi)Sebagai seorang perempuan
Aku rindukan seorang insan bergelar suami
Berakhlak persis Nabi dan sahabat baginda mampu membina mahligai bhgia-B.Muslim
Mendidik aku dan anak-anak mengenal Allah & perjuangan Rasulullah,
Bersama mengharungi ranjauan hidup,untuk firdausi Rabbi
Namun aku cukup sedari
Aku sendiri merindui peribadi bak bayangan serikandi Islam
Dan di sini aku terpaksa
Dibening malam munajat Ilahi
Mengalung restu dan doa
Ku pasrah padaMu ya Ilahi..

rujukan :soutul huffaz (bil 1):Hijrah-Satu paradigma kehidupan

No comments: