Saturday, December 5, 2009

Suka makan keropok ???.Periksa dulu..





Keropok adalah makanan ringan yang sangat diminati oleh pelbagai peringkat umur sehinggakn tanpa usul periksa mereka terus membeli tanpa melihat dulu bahan-bahan yang digunakan.Melihat kepada keruntuhan akhlak dan gejala sosial yang parah ini,pasti faktor utamanya adalah berpunca daripada makanan yang diambil.

Sabda Rasulullah s.a.w:

'Inni fi jasadabni adama mudghatan, fa'iza salakhat, jasadu kulluhu. Wa iza fasadat, fasadal jasadu kulluhu, ala wahiyal qalbu.'

Sesunggunya didalam tubuh anak Adam ada segumpal daging, maka apabila baik daging itu baiklah seluruh anggota badannya, dan manakala rosak daging itu binasalah seluruh tubuh badannya, ialah hati sanubari dan hati sanubari ini tidak lain melainkan jantung.


Ini menunjukkan apabila makanan yang diambil halal dan tidak dicampuri dengan makanan shubahah,ia akan melahirkan manusia yang berjiwa bersih dan tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Islam.Begitulah sebaliknya.

Ibubapa wajib menitikberatkan pemakanan anak-anak supaya melahirkan generasi yang betul-betul "muslim".Bijak betul orang kafir memperdayakan orang-orang islam dengan makanan.Jika kita sedar dan prihatin,walaupun kita hanya berstatus kakak/abang/adik/pak cik/mak cik/ipar/tiri dll,peringatkan kepada keluarga/sahabat/jiran dll.Semoga kita lebih berhati-hati dengan makanan/minuman yang diambil



sila rujuk kod makanan di sini

http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=833

No comments: