Thursday, May 28, 2009

Maksiat Menghalang Kita Tekun Beribadah



Adakah kita pernah mengalami perasaan malas beribadah?Terasa berat untuk tilawah atau tak ada kenikmatan ketika membaca Al-Quran atau solat?atau mungkn berasa susah bangun malam untuk Qiamulail,padahal jam dikunci utk mengejutkan kita atau telefon bimbit sudah dipasang tetapi berdering,tetap terlelap dalam tidur.

Apa yang kedengaran hanya seperti dalam mimpi dan akhirnya jam dan telefon bimbit mati sendiri atau bangun setengah sedar.Selepas itu,tarik selimut dan tidur lagi.Padahal,biasanya dengan mudah boleh bangun.
Jadi,apa yang sudah terjadi dengan diri kita?atau mungkin kita pernah merasakan mulut ini terasa berat ketika melantunkan ayat-ayat al-Quran atau mengucapkan salam kepada saudara kita ,atau mungkin kita secara sengaja melambat waktu menunaikan solat?

Terkadang hati rasa meluat dengan rakan kerana hal yang kecil atau berprangsangka buruk.Terkadang kita melalui hari hari yang kita isytiharkan hari malang atau tidak ada "mood",makin malang,kita dengan sengaja melanggar perintah Allah.

Jika hal itu terjadi pada kita,segeralah muhasabah diri.Ada apa dengan diri kita?Keadaa seperti ini jangan dibiarkan begitu saja..lama kelamaan ia akan terbiasa

Seperti halnya penyakit,jika ada gejala sakit,segera berjumpa doktor dan makan ubat agar cepat sembuh.Begitu pula dengan ruhiyah kita.Kalau sudah ada gejala penurunan anjakan ruhiyah,segeralah kita muhasabah diri.Bagaimana hubungan kita dengan Allah dan apa yang sudah kita lakukan?

Jangan-jangan kita banyak mengerjakan maksiat sehingga menghalang amalan kita.Mungkin kita tidak boleh menjaga daripada melakukan perkara-perkara yang makruh,bahkan perkara yang diharamkan oleh Allah sehingga menghalangi organ badan kita untuk beribadah kepada Nya.Misalnya kita menggunakan mata untuk menonton drama atau filem yang melalaikan meskipun cuma satu atau dua jam.

Mungkin mata kita tidak dijaga daripada melihat perkara yang tidak berguna,bahkan menjadi maksiat terhadap kita.Akhirnya Allah pun tidak menjaga kita untuk beribadat kepadaNya.Lalu,mata kita malas untuk bangunkan kita solat malam.Mata kita rasa berat untuk beribadat,rasa berat untuk membaca buku tazkiyatun nafs dan rasa berat untuk melihat dan membaca emel atau saluran yang memberi nasihat.

"Dia mengetahui (pandangan) mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati.(Al-MUKMIN :19)


Selain mata,telinga juga perlu kita jaga.Boleh jadi kita susah bangun malam untuk taqarub kepada Allah kerana kita tidak menjaga telinga kita.Telinga kita disalahgunakan untuk mengengar gosip,mengumpat sesama sahabat islam atau muzik melalaikan ,bahkan terkadang boleh terngiang-ngiang dalam memori kita kerana seharian yang didengar adalah muzik.

Natijahnya,di waktu malam telinga kita tidak mampu mendengar deringan jam loceng bahkan suara azan.Telinga kita rasa berat mendengar tazkirah dan bosan mendengar nasihat..

"maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada"(AL-HAJJ :46)

Selain itu,mulut penting untuk dijaga kerana ianya paling banyak menjerumuskan manusia terutama wanita ke neraka hasil daripada sarana ghibah,fitnah dan caci maki.
Mulut kadang-kadang tidak terkawal,macam air sahaja mengata orang,bahkan tanpa sedar sudah berjam-jam melakukan aktiviti tersebut,alangkah baiknya masa yang digunakan itu untuk mengalunkan bacaan Al-Quran atau zikir-zikir yang menenangkan hati dan menghapuskan dosa yang dilakukan..


"(Ingatlah) di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit juga, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja. Padahal dia pada sisi Allah adalah besar
(AN-NUR :15)


Kata orang,hati ibarat cermin bagi diri kita.Andai banyak maksiat yang dilakukan maka semakin banyak noda titik hitam ,seandainya tidak ada titik hitam tapi yang ada jelaga hitam yang susah dibersihkan.

Jadi,perhati dan muhasabah diri kita mulai sekarang.Jika selama ini kita tidak menjaga atau terlepas pandang dari kemaksiatan yang dilakukan oleh anggita badan kita,bersegeralah bertaubat dan beristighfar kepadaNya.Tidak ada kata terlambat untuk melaksanakan kebaikan.



Mati hati itu adalah kerana tiga perkara iaitu;
* Hubbul dunia (kasihkan dunia)
* Lalai daripada zikirullah (mengingati Allah)
* Membanyakkan makan dan menjatuhkan anggota badan kepada maksiat kepada Allah.

Hidup hati itu kerana tiga perkara iaitu;
*? Zuhud dengan dunia
* Zikrullah *
Bergaul atau berkawan dengan aulia Allah


Keistimewaan munajat di tgh malam:

# Allah makbulkan segala permintaan,
# Mendekatkan diri kepada Allah,
# Penawar dari segala penyakit yg berasal dari tubuh,
# Mendidik jiwa agar bersyukur,
# Tidak pelupa dan suka bersedekah,


Selangkah kita mendekati Allah, seribu langkah Allah menghampiri kita..

No comments: