Friday, January 30, 2009

Monolog Si Buta

Tuhanku, SuriaMu yang gah kini dilitupi kekelaman.Dan Dunia yang menipu sedang membuai insan.Namun jiwa bernoda ini sujud pada Mu,mencari khazanah kequdusan yang tersimpan di maqam redhaMu.




Yang Maha Agung,

Akulah hamba yang tersungkur di bawah kedaulatanMu , setelah sekian lama didodoi asyiknya kemanisan duniawi.Busanaku persis seorang ilmuan cendekiawan Islam.Penampilanku umpama solehnya seorang abid.Dan peribadiku bak mujahidin pada mata rantai perjuangan Rasulullah.Segalanya telah ku lakukan ,demi menjadi seorang muslim yang terbilang , ilmu , ibadah dan jihad,itu resam hidupku , dek kerana sanubariku terlekat dengan jalan kehidupan penuh bercahaya ini.Tasbih dan tahmid bermain di ingatanku.Tazkirah menjadi butir bicaraku.Aku cekal ke majlis ilmu, di taman sakinah buat para solihah.Aku yakin,inilah jalan agamaMu ,maqam yang hampir disisiMu,jauh daripada kelalaian jahiliyyah yang menenggelamkan hidup insan sekelilingku.



Tuhanku…

Tatkala inzarMu yang datang melewati hariku,seutus risalah tasawuf terhampar di hadapan mata.Hakikat yang mengaburkan pandanganku.Gelita.Cahaya yang menyinari kebahagiaanku tiba-tiba ghaib.Aku kehilangan punca,meraba dalam kegelapan.Mengapa Ya Allah ,Mengapa jalan ini tiba-tiba kelam?Bukankah ini jalan IslamMu?Di mana nur yang menjadi kegemahanku??


Astaghfirullahal Azim..ampunkan aku wahai tuhanku.Rupanya aku buta selama ini.Yang celik hanyalah zahirku,namun hatiku buta sama sekali.Aku tidak mampu melihat nurMu yang agung,di celah- celah lorong kembara seorang sufi .Amalku,ibadahku,jihadku dan ilmuku hancur lebur di dalam kawah riak dan ujub.Peribadiku yang dijulang hakikatnya sifar..sifar Ya Allah.Betapa hinanya aku.Dan betapa tebalnya penyakit mazmumah yang mendebu pada segumpal hatiku.

Tuhan..aku punya mata,namun ku arahkan ke wajah-wajah haram.Aku punya telinga ,yang ku dengar umpat keji.Aku punya lidah,namun amat ringan menuturkan yang sia-sia.Aku punya perut ,ku penuhi dengan serakah nafsu.Aku punya kesihatan,namun kemalasanku menangguhkan hakMu.Dan aku punyai hati..hati….
Tuhan,tak mampu untukku ungkap banyaknya maksiat yang bersarang pada tempat jatuhnya pandanganMu itu…




Ya ‘Azim….


Di kala mengadapMu,baru ku sedar ada kelemahan.Betapa kerdilnya aku disisiMu,bahkan amat jauh daripada lembayung redhaMu.Dalam tangisanku,aku merintih padaMu,wahai harapan orang-orang yang mengharap.Ampunkanlah dosaku.Sambutlah tanganku dan selamatanlah aku sebelum aku tenggelam bersama perahu imanku yang karam .Tuhanku,aku benar-benar tidak berdaya menyusun kembara mujahadah ini seorang diri,kerana aku bimbangkan halusnya tipu daya syaitan.Oleh itu,tnjukkanlah aku kepada insan yang mampu menunjukkanku kepadaMu…dan pertemukanlah aku dengan insan yang mampu menyampaikanku kepada Mu..


Tuhanku Yang Maha Penyayang,ku akhiri sujudku dengan karam penuh syukur di atas keinsafan ini bersama keyakinan kepadaMu dan harapan yang belum sirna,dari sudut hati seorang hamba yang Kau ciptakan… dgn kelemahan… yang sering lupa dan sering juga leka dengan nikmat di depan mata..


“Monolog yang indah ini bukan hasil ciptaan diri ini tapi disisipkan di dalam blog ini sebagai renungan dan koreksi kita bersama ..”


Aku hanya hamba yang diciptakan dgn kelemahan sering daku lupa dan sering juga leka dengan nikmat di depan mata

No comments: